fredag 2. mars 2012

34+4

En liten statusoppdatering fra meg..


Termin: 11. april 2012
På vei: 34 uker + 4 dager
Igjen til termin: 5 uker + 5 dager
Kjønn: Fikk bekreftet at det var ei lita jente på forrige legekontroll :)
♥ Navn: Har et jentenavn som er favoritten, men jeg har noen flere på lager også. Føler jeg må se at det passer til lillemor før jeg forteller det til alle andre.
♥ Aktivitet innenfra: Jeg kjenner bevegelse hver dag, og noen dager er det skikkelig partystemning inne i magehuset ;) Har begynt å få meg noen spark opp mot ribbena nå, og i går var det første gang jeg kjente at den lille babyen min hadde hikke. Noe så rart! Nyter hver lille bevegelse, og tar det som gode tegn på at lillmor har det bra. Ser for meg hvordan hun ligger og øver seg på å spenne musklene og bevege kroppen sin.
♥ Utålmodig: Hmm, gleder meg mer og mer til å få holde henne i armene mine, men jeg er ikke så veldig utålmodig enda. Vil jo helst at hun skal få utvikle seg helt ferdig inne i magen, og komme rundt terminen. 
♥ Vektøkning: 7-8 kg så nå begynner det å merkes litt mer ja :)
♥ Barnerom ferdig: Barnerommet rommer for øyeblikket en del esker etter flyttinga, barnevogn, bilstol og litt annet rot, så det er på langt nær ferdig.
♥ Innkjøp til babyen: Nå er bilstolen også kjøpt inn. Jeg har arvet to vognposer, to smådyner, babygym og lekematte. Ellers har jeg kjøpt litt mer klær, ullammeinnlegg, ammeinnlegg, litt bleier og kluter.
♥ Strekkmerker: Forbausende nok har det ikke kommet noen enda. Men nå strammer mageskinnet seg mye mer enn tidligere, så jeg forventer fremdeles at det kommer noen strekkmerker etter hvert.
♥ Plager: Har fremdeles ikke så mye å klage over. Halsbrannen kan være ganske ille noen ganger, men da hjelper gaviscon tabelettene godt på (selv om de smaker dritt!). Litt stiv i rygg og bekken noen dager, men det hjelper ofte å få rørt seg litt.
♥ Matkikk: Nei, ikke noe spesielt.
♥ Om fødselen: Nå begynner det å nærme seg, og jeg tenker selvfølgelig mer på hva jeg skal igjennom. Har snakket med jordmor om dette, sett fødselsfilmer og lest litt om fødsler. Så får vi bare se hvordan det blir :) Er selvfølgelig spent, men gleder meg også :)
♥ Tungt? Litt tyngre har det blitt ja.
♥ Aktivitet: Kan ikke gå i raskt tempo uten å få kynnere og kjenne det i bekkenet, men jeg har vært på gruppetimer på treningssenteret én gang i uka den siste tiden. Men nå har jeg meldt meg ut, så det blir nok turer i rolig tempo og litt øvelser på stuegulvet framover.
♥ Søvn: Det er litt opp og ned med søvnkvaliteten for tiden. Jeg har jo i grunn lært meg til å sove på siden nå, men jeg kjenner jeg blir stiv og støl av å ligge på samme side hele tiden. Og dersom jeg legger meg på den andre siden, er det ei lita ei som gir beskjed om at det ikke er helt greit. Så jeg våkner en del av at jeg trenger å bytte stilling. Og når jeg først er våken, merker jeg at jeg må litt på do - så da er det bare å få det unna også, slik at jeg klarer å sovne igjen. Så jeg er nok våken 3-5 ganger i løpet av natta kan jeg tenke meg.
 ♥ Humør: Det er stort sett bra. Jeg synes fremdeles det er herlig å være gravid! Det begynner å bli litt tungt på jobb, og jeg kjenner at det gjør meg litt sliten. Nå har jeg bare 2,5 arbeidsuker igjen før jeg går ut i permisjon, men dette blir hektiske uker! Så jeg tenker å se det litt an et par dager, før jeg eventuelt ber om å få jobbe litt redusert. Kanskje kan arbeidsgiver tilrettelegge litt mer - har jo vært i full jobb uten noen form for tilrettelegging så langt.. Vi får se..
♥ Neste kontroll:  Kontroll hos jordmor 13. mars.

Nå skal jeg lage meg en god kopp te, og rigge meg til med lydbok mens jeg syr noen smekker. Kanskje dere får se resultatet i morgen :)

♥ Klem ♥

2 kommentarer:

  1. Skal si at tiden flyr!
    Du har jo termin i den flotteste tida, når snøen normalt sett vil slippe taket og det begynner å blomstre rundt deg. :) Herlig!

    Har du noe "oppskrift" på disse smekkene du syr, i så fall vil du dele med oss? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tida går utrolig fort! Gleder meg til å trille rundt og nyte vårsola :)

      Har ikke oppskrift på smekkene. Jeg klippet bare til en mal i kopipapir for å finne ut sånn ca hvor stort det ble - så satte jeg i gang med å sy en prøvesmekke :) Hadde egentlig ikke peiling på hvordan smekkene ble i størrelse, men jeg fikk tetstet de ut på lillegutten til ei venninne. Så da vet jeg i alle fall at smekkene vil passe perfekt i 5-6 mnd alderen. Og det er vel da de fleste begynner med litt grøt og annen babymat :)

      Dere får prøve dere fram med smekkene, så kan jeg eventuelt sende dere "testsmekken" min hvis dere vil? :)

      Slett