mandag 6. juni 2011

Skrekk og GU!

I dag fikk jeg endlig gjennomført min første GU! Dersom jeg visste at det var over en måneds ventetid hos legen, hadde jeg nok bestilt tidligere, men nå er det i alle fall gjort! *klapper meg selv litt på skulderen* ;)

Denne GUen var ikke akkurat noe jeg hadde gledet meg til, men heller utsatt fordi jeg ikke har hatt noen plager, og derfor heller ikke så noen grunn til å la seg undersøke. Men med disse babyplanene medfører det også litt undersøkelser down under ;) Jeg hadde sagt til kontordamen jeg snakket med i telefonen at jeg helst ville ha en kvinnelig gynekolog dersom dette var mulig siden dette var første gangen, men hun sa at de dessverre ikke hadde mulighet til å gjøre dette. Det var kun hvis jeg var veldig engstelig de kunne forsøke å gjør noe med dette. Men engstelig var jeg jo i grunn ikke. Så da fikk jeg time hos fastlegen min. Som heldigvis ikke er noen kjekkas, men en herremann i 60 års alderen. Tror det hadde vært pinlig å latt seg undersøke av en skikkelig hunk. Samme hvor profesjonell han hadde vært ;)

Selve undersøkelsen var sånn passe grei. Det er jo ikke akkurat gøy å kle av seg og spre beina foran en fremmed mann, men siden han visste at det var min første GU, tok han seg litt tid til å forklare. Han viste meg hvordan han kom til å gjøre det, sa i fra om hva han gjorde, og når det ville bli litt ubehagelig. Så jeg la meg tilbake, tenkte på at dette er jobben hans og forsøkte å slappe av. Og det gikk stort sett greit. Det var jo litt ubehagelig innimellom, men jeg hadde tenkt at det skulle være værre. Det værste var i grunn at han måtte rote litt rundt, og prøve flere ganger før han fant livmorhalsen. Han beklagde seg veldig, og synes det var litt synd på meg siden dette var første gangen min. Men jeg pustet godt, og så var det over. Og selv om han rotet litt, så var jo selve undersøkelsen veldig fort gjort.

Jeg hadde avtalt med legekontoret at jeg skulle ha full pakke med celleprøve, klamydia, hiv og hepatitt B og C prøver. Legen lurte litt på om alle disse prøvene var nødvendige. Om jeg hadde noen symptomer/hendelser som skulle tilsi at det var nødvendig? Jeg hadde ikke planlagt å fortelle legen om babyplanene mine, så jeg svarte bare at jeg ville ha en full sjekk når jeg først skulle gjøre dette. Dette syntes han var helt greit og sa ikke noe videre om det. Men han humret litt i skjegget og sa at "nå ville min eventuelle ville fortid komme fram" da han sendte meg avgårde for å ta blodprøven :P

Da jeg var kommet hjem etterpå tenkte jeg at det var dumt jeg ikke snakket litt om syklusen min som har vært litt uberegnelig. Men jeg glemte det rett og slett. Hele og fulle fokus lå på denne undersøkelsen :P Nå er jeg i alle fall ferdig med dette. Og GU vil nok alltid være en litt ubehagelig situasjon, men nå vet jeg litt mer om hvordan det føles, og ikke være så nervøs neste gang. Og jeg har jo lært nok om blomsten og bien, slik at jeg vet hvor babyer kommer fra. Og da er det jo bare en vei å gå ;) Og fem minutters ubehag blir jo helt ubetydelig i den store sammenhengen :)


♥ Klem ♥

10 kommentarer:

  1. Godt å få det unnagjort!
    -flink :)

    Jeg var mange ganger hos Gyn når jeg starta testing og prøving for fullt og jeg merka at jeg grua meg mer til å ta fotpleie enn GU etterhvert :)
    Fant ut at kjole var det beste, så var det liksom ikke så mye styr!

    Nå er du igang!
    Lykke til :)

    SvarSlett
  2. Takk! :) Veldig godt å endelig få det gjort! :) Nå vet jeg litt mer hva jeg går til neste gang. Og med dette prosjektet kan det nok godt hende at jeg blir fort vant ;)
    Thigts og tunika hadde jeg på, og det kjente jeg var veldig greit. Fikk kledd av og på i en fei ;)
    Klem :)

    SvarSlett
  3. Skulle gjerne gitt den en klapp på skulderen, jeg også, for jeg vet hvordan det er å grue seg til slikt. Mitt første (og hittils siste) møte meg en gynekolog var bare en eneste smertefull opplevelse... Så jeg gleder meg ikke akkurat til jeg skal dit igjen om et par måneder.
    Men hva gjør man ikke for å få oppfylt sin største drøm, hehe ;)

    Lykke til videre!!

    SvarSlett
  4. (...ikke DEN en klapp på skulderen da, men DEG!)

    SvarSlett
  5. babyklar: Takk for klapp ;) Det var veldig godt å ha det unnagjort. Og heldigvis var det mest bare ubehagelig, og littegrann vondt. Tror nok legen trodde det var veldig vondt og ekkelt for meg, i og med at han måtte rote litt mye rundt. Men jeg var i min egen lille modus, og tenkte hele tiden "snart ferdig, snart ferdig" ;)

    Det er jo en ganske absurd og rar opplevelse i seg selv, så jeg skjønner godt at du gruer deg om du i tillegg har hatt en dårlig erfaring tidligere. Men det må dessverre til ;) Vi får bare bite tennene sammen og ha fokus på det som skal bli det fantastiske resultatet :)

    Klem :)

    SvarSlett
  6. OI, nå følte jeg meg som en "dreven" gynekologfarer her... Jeg har tatt GU regelmessig (det vil si minst en gang i året) siden jeg var sånn 19-20 år. Har hatt noen pinelige situasjoner, men i ettertid ler jeg bare av det.

    SvarSlett
  7. Ønskemor: Har ikke vært hos legen heller siden jeg var barn :) Det er helt sikkert lurt å ha regelmessige kontroller, men det var bare så lett å utsette det :P Var heldigvis ikke så pinlig som jeg hadde tenkt i utgangspunktet :)

    SvarSlett
  8. Hehe, føler med deg... Jeg hadde min første GU for et drøyt år siden bare, så du er ikke alene om å være litt treg med sånt... Da fordi legen jeg var hos plutselig spurte om det kunne stemme at jeg aldri hadde hatt en slik undersøkelse. Det stemte jo, så hun nesten "tvang" meg opp i den skumle stolen. Var nok like greit at jeg ikke var forberedt. Men etter prosjekt baby ble satt i gang så er dette blitt en rutine. Gleder meg nesten til gyn besøk før forsøk hvor vi sammen teller follikler :D Trøst deg med at man blir immun ;)

    SvarSlett
  9. Et ønske: Ja, det var nok sikkert greit å ikke være så forberedt. Jeg hadde skjøvet denne legetimen godt bak i hjernen, og hadde det veldig travelt på jobb rett før timen, så jeg hadde i grunn ikke gruet meg så veldig. Jeg hadde trodd jeg skulle være mer nervøs. Men jeg tror også tanken på at "dette må til for at jeg skal oppnå det jeg ønsker" hjalp godt på :D Og dette betyr jo framdrift i hele prosjektet :) :)
    Klem :)

    SvarSlett
  10. Ntåh... ♥ :D ...jaaa, det betyr absolutt fremdrift i prosjektet! :D

    Synes du er supertøff! Alle disse "barrierene" er faktisk en stor og av og til litt tøff del av dette. Selv om man kan tenke at det er for "en god sak", så er det av og til mye.
    Jeg heier på deg hele veien frem! ;)

    Klem!

    SvarSlett