søndag 9. januar 2011

Inseminasjon (IUI)

Et rart ord egentlig. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men tankene mine går umiddelbart over på kyr og bondegårder ;) Men inseminasjon er etter hvert en velbrukt metode både for single kvinner og barnløse par. Statistikken hos CFC (Copenhagen fertlility center) viser at sannsynligheten for å bli gravid med donorsæd ved første inseminasjonsforsøk er 22 %. Aldeles ikke sikkert at man blir gravid med andre ord. Men sannsynligheten for å bli gravid uten å foreta seg noe som helst er vel lik null, så da blir 22% en gylden sjanse :) Her kan dere lese mer om Inseminasjon (IUI).

Det jeg hadde hørt om inseminasjon fra før var veldig preget av historier om kvinner som ikke ble gravide etter inseminering, men opplevde nederlag etter nederlag. Dette virker veldig skremmende, og jeg tenkte at det må da være lettere å gå rett på IVF behandling (prøverør). Men etter litt informasjonsinnhenting, og litt nærmere forklaringer skjønner jeg mer av prosessen, og får et litt annet syn på det. Jeg har også fått et tips om fertilitetstesting for å kartlegge situasjonen "down under" slik at man vet at alt fungerer som det skal, og at det er mulig å bli gravid ved inseminasjon. IVF behandling er er mye mer avansert prosess, og dersom fertilitetstestinga gir grønt lys for IUI, vil dette være en mye enklere og rimeligere løsning.

Jeg har også valgt at CFC blir mitt behandligssted når jeg kommer så langt. Det er enklest for meg å reise til København, og CFC virker som det beste alternativet for meg. Hører gjerne om erfaringer fra dere som prøver, eller har vært gjennom prosessen :)

♥ Klem ♥

5 kommentarer:

  1. CFC er et helt supert valg, jeg har ikke vært misfornøyd med de et sekund :)
    Spennende med blogger som handler om det samme som det jeg går igjennom forresten. Spennende er noe denne "reisen" også er... :)

    SvarSlett
  2. Så bra! Jeg har stort sett bare hørt gode ting om CFC så langt, så det lover jo godt :)
    Synes også det er veldig greit å lese andre blogger som deler av sin erfaring - bare man ikke googler for mye (kan jo lett bli litt paranoid, og opphengt i detaljer) :P
    Klem

    SvarSlett
  3. Ja, google som jeg trodde var min beste venn har faktisk vist seg å være min verste fiende i denne prosessen - jeg holder på med avvenning og anbefaler alle andre det også ;)
    Når skal du ned for første forsøk?? Blir spennende fremover nå :))

    SvarSlett
  4. Ja, sant! Det gjelder i alle fall å sile ut den informasjonen som er relevant :)
    Siden jeg nettopp har bestemt meg for å gjennomføre dette, har jeg tenkt å "skynde meg langsomt". Jeg satser på å gjøre de nødvendige undersøkelser og tester i februar, for så å reise i mars/april. Reisen blir ganske dyr i og med at jeg ikke bor så sentralt til, og må bestille på kort varsel, så jeg må legge til side litt ekstra penger i noen måneder også. Så vi får se, vi får se... Men valget er i alle fall tatt, så det gjelder bare å hoppe idet når sjansen byr seg :) Blir litt utålmodig etter å sette i gang ;)

    SvarSlett
  5. Ja, den utålmodigheten er en kjent følelse ;) Derfor jeg hev meg på en tur i desember også - som ble bestemt to dager før bare. Og derfor jeg sliiiiiter nå som jeg må vente et par måneder. Når man er så enormt sikker på at dette er så rett, viktig og ønsket så vil man ikke gå glipp av én eneste sjanse til å lykkes.. :)
    Penger er dessverre et stort hinder og hensyn man må ta ja.. Hadde vært enklere om man hadde hatt den friheten.
    Synes du virker svært reflektert og fornuftig med tanke på alt, og er overbevist om at det er en svært viktig faktor i forhold til det meste oppi dette :)

    SvarSlett