onsdag 7. september 2011

Det er en baby!

Herlig! Fra klump til reke, til cashew-nøtt, til alien. Men nå ligner knøttet endelig en liten baby! :D I følge svangerskapskalenderne mine på telefonen er mini nå på størrelse med en grønn oliven, og livmora er på størrelse med en grapefrukt :) Morsomt at det hele tiden skal sammenlignes med mat ;)

I dag har jeg hatt min første time hos jordmora som følger opp gravide i kommunen. Det var ikke undersøkelse denne gang, men masse informasjon. Jeg fikk med meg et lass med brosjyrer, så sengelektyren er sikret en god stund framover. Jordmora gjennomgikk informasjonen sammen med meg. Så snakket vi om kosthold, trening, hvilke undersøkelser jeg skal ha framover, og hva som skal skje på kontrollene. Greit å få høre litt om hva man kan/ikke kan spise, hvordan man kan trene, gravidetrening i kommunen osv. Selv om man i disse dager allerede har lest mye om dette på nett :) Bør visst begynne å ta tran - noe jeg i grunn visste fra før, men har kvidd meg litt for :P Og når man er kvalm har det i alle fall ikke fristet ;) Men jeg får ta meg en tur på apoteket, og eventuelt gå for omega3 kapsler :)

Og jeg var jo dum nok til å fortelle dere at kvalmen var på vei vekk :P Men nå har jeg vært skikkelig kvalm de siste to dagene igjen. Men litt annerledes enn sist. Da ble jeg kvalm når jeg var sulten, men nå blir jeg kvalm etter at jeg har spist. Satser på at det er forbigående ;) Så får jeg heller være flink til å spise lite og ofte, og drikke mye vann :)

♥ Klem ♥

6 kommentarer:

  1. Et lite nurk som svømmer rundt i livmora, og storkoser seg over at det enda er masse god plass inni der. :) For en herlig følelse du må ha i kroppen over at det er en sprell levende baby som vokser inni magen din.

    Er det ikke like bra å ta kapsler med tran da? Jeg grøsser bare ved tanken på tran, og jeg er hverken gravid eller kvalm.

    Pakken er forresten på tur i posten ;)

    SvarSlett
  2. Ja, det er herlig! :) Gleder meg såå til å få høre hjertelyd, eller se nurket på ultralyden - tror nesten ikke at det kan være sant vettu ;)

    Jo, trankapsler må vel gå for det samme vil jeg tro :) Har aldri tatt tran før (kun da rødrussen tvang i alle forbipasserende på vei inn i idrettshallen da jeg var 16. Da var det bare å gape opp for å unngå ville rødruss og klær fulle av tran ;) Og det smaker jo ikke noe særlig godt! :P

    Gleder meg til pakke! :D

    Klem :)

    SvarSlett
  3. Gratulerer så masse med babisen i mange:-) Kjempe fin blogg, kjenner meg veldig igjen i ønsket om å bli mor uten at ein har ein potensiell pappa (sjølv om ein ikkje har passert 30). Sjølv er eg ikkje komt så langt at eg har tatt ein avgjerelse, men kjenner at ønsket veks i takt med at venna og bekjente sine magar veks:-) Masse lykke til:-D

    SvarSlett
  4. Ååååå det er så fantastisk ♥ Gi magen en stoooor kos fra meg og nyt tiden maks :)

    Klem

    SvarSlett
  5. Anonym: Takk for det! Det er hyggelig at du liker bloggen min :) Det å bli mor føler jeg er mitt livs drøm og ønske, så da måtte jeg bare få det til å skje på egen hånd ;) Og jeg ønsker å få oppleve å være mor mens jeg er ung, og ikke vente til jeg er eldre :) Så da ble det til at jeg tok denne avgjørelsen nå (selv om jeg kanskje hadde trodd at det skulle flere forsøk til før spiren satt) :)
    Onsdagsklem fra meg :)

    SvarSlett
  6. HildeM: Må faktisk ta meg selv litt i nakken for å ikke stryke meg over magen i "offentlighet", for hjemme gjør jeg det støtt og stadig ;) Det er virkelig en herlig (men også litt kvalm) opplevelse å være gravid! :D

    Klem

    SvarSlett